Vorm_Victor_sfeerbeeld11 (1)

Veelgestelde vragen

Heb je vragen? We helpen je graag verder!

Wet betaalbare huur

De Wet betaalbare huur is een nieuwe wetgeving die vanaf 1 juli 2024 in Nederland is ingevoerd. Deze wet is ontworpen om de (Nederlandse) huurprijzen in het middenhuursegment betaalbaar te houden en biedt meer bescherming aan huurders. We kunnen ons voorstellen dat dit vragen oproept. We proberen alle denkbare vragen voor je te beantwoorden.

Hoe werkt het?

In de Wet betaalbare huur worden maximale (Nederlandse) huurprijzen vastgesteld die zijn afgestemd op de kwaliteit van de woning. De kwaliteit van de woning wordt bepaald met behulp van een puntensysteem. Hoe meer punten een woning krijgt, hoe meer huur er voor die woning gevraagd mag worden. Deze wet zorgt er dus voor dat huurders een eerlijke huur betalen voor hun woning. Het systeem is overigens niet nieuw en was al van toepassing op de sociale huursector. Nu wordt dit deels uitgebreid naar woningen in het middenhuursegment.

Ga ik minder huur betalen?

De nieuwe regels gaan over het algemeen pas in vanaf het moment dat er een nieuwe huurder in het huis komt. Dus voor nieuwe (Nederlandse) huurcontracten die getekend worden vanaf 1 juli 2024. Voor de zittende huurders van Van der Vorm Living verandert er dus niets.

Waarom deze nieuwe wet?

De nieuwe wetgeving zorgt voor meer betaalbare woningen in het (Nederlandse) middenhuursegment. Dit is belangrijk omdat er steeds minder beschikbare middenhuurwoningen zijn in de vrije huursector, vooral in grote steden waar de huurprijzen de afgelopen jaren fors zijn gestegen.

Wat is het middenhuursegment?

Woningen uit het middensegment hebben een maandelijkse huurprijs van minimaal € 879,66 en maximaal € 1.157,95 (prijspeil 2024) en een WWS-puntenaantal tussen de 147 en 186 punten. Jaarlijks worden deze bedragen geïndexeerd.

Wat is een puntentelling/WWS?

Het Woningwaarderingsstelsel (WWS) is een op punten gebaseerd systeem waarmee de maximale huurprijs van een woning vastgesteld kan worden. Het systeem was al van toepassing op de sociale huursector. Nu wordt dit deels uitgebreid naar woningen in het middenhuursegment. Het systeem bepaalt hoeveel punten er aan een woning toegekend kunnen worden en welke maximale huurprijs daarbij hoort. Het WWS zorgt er dus voor dat de huurprijs in verhouding staat tot de kwaliteit van de woning. Kortom, hoe meer punten een woning waard is, hoe hoger de huur mag zijn. De maximale huurprijzen worden jaarlijks geïndexeerd.

Wat bepaalt het aantal WWS-punten?

Het Nederlande woningwaarderingsstelsel (WWS) bepaalt hoeveel punten aan een woning toegekend worden. Hoe meer punten een woning waard is, hoe hoger de huur mag zijn. Van invloed op het totale puntenaantal is bijvoorbeeld het energielabel, de lengte van het aanrechtblad, het aantal vierkante meters of bijvoorbeeld het aanbod van extra voorzieningen. Hoe meer punten een woning heeft, hoe meer huur er mag worden gevraagd.

Wat als je denkt dat je teveel huur betaalt?

Wij zijn verplicht ons te houden aan de maximale huurprijzen die het WWS voorschrijft. Wanneer we dit niet doen zijn we in overtreding en riskeren we een boete. De gemeente houdt hier toezicht op per 1 juli 2024. Het kan natuurlijk zijn dat je toch vermoedt dat je teveel huur betaalt. Stuur ons dan een bericht waarin je uitlegt wat er volgens jou niet klopt. Dan toetsen we dat. En los daarvan is het altijd mogelijk om je huurcontract direct door de Huurcommissie (www.huurcommissie.nl/) te laten toetsen.

Wat is het verschil tussen zittende en nieuwe huurders?

Voor middenhuurcontracten geldt de nieuwe Nederlandse wetgeving voor contracten die getekend zijn vanaf 1 juli 2024 voor woningen met een kale huurprijs tussen € 879,66 en € 1.157,95 met een puntenaantal tussen 147 en 186. Dit betekent dat nieuwe huurders vanaf deze datum onder de nieuwe regels vallen, terwijl zittende huurders hun huidige contractvoorwaarden behouden.

Krijg ik te maken met jaarlijkse huurverhoging?

Ja dat kan. In Nederland mag de huur van het middensegment jaarlijks verhogen met een maximale CAO-ontwikkeling + 1%.

Welke huursegmenten zijn er?

In Nederland kennen we drie huursegmenten: Gereguleerde/sociale sector, middenhuursector en vrije sector.
Sociale huurwoningen zijn bedoeld voor mensen met een lager inkomen. Deze woningen hebben een maximale huurprijs tot € 879,66. Dit is door de overheid vastgesteld. Wanneer je binnen de sociale sector huurt kan je in aanmerking komen voor huurtoeslag.

Middenhuurwoningen vullen het gat tussen sociale huur en de vrije sector. Deze woningen zijn bedoeld voor mensen met een middeninkomen die te veel verdienen voor een sociale huurwoning, maar voor wie de vrije sector te duur is. De huurprijzen voor middenhuur liggen tussen de € 879,66 en € 1.157,95 per maand. Voor deze woningen kan je geen huurtoeslag aanvragen.

Van der Vorm Living beschikt over veel vrije sector huurwoningen, ook wel geliberaliseerde huurwoningen genoemd en hebben geen maximale huurprijs. De huurprijzen beginnen vaak vanaf € 1.158 per maand en kunnen oplopen, afhankelijk van de locatie en het type woning. In de vrije sector kom je niet in aanmerking voor huurtoeslag. Deze woningen zijn ideaal voor mensen met een hoger inkomen die op zoek zijn naar meer luxe en comfort.

Waar vind ik meer informatie over dit onderwerp?

Meer informatie over de Wet betaalbare huur is te vinden op de websites van de Rijksoverheid, de Huurcommissie en Volkshuisvesting Nederland.

Interesse in woning

Hoe kom ik in aanmerking voor een woning?

Bij Van der Vorm Living vind je huurwoningen door heel Nederland en in een aantal grote Europese steden. Het beschikbare aanbod is te vinden via de woningzoeker op deze site. Heb je een woning gevonden die je interessant vindt? Neem dan contact op met de verhuurmakelaar of contactpersoon, of stuur een bericht via het contactformulier.

Indienen reparaties

Waar kan ik terecht voor reparaties aan mijn woning/commerciële ruimte?

Je kunt hiervoor contact opnemen met onze servicedesk. De servicedesk is telefonisch bereikbaar op nummer +31(0)10 436 92 18 of per e-mail: servicedesk@vormvastgoed.nl.

Noodgeval

Wat te doen bij een noodgeval?

Bij direct levensgevaar is het altijd noodzakelijk om het alarmnummer 112 te bellen.

 

Als de woning beschadigd is of beschadigd dreigt te raken is tijdens kantooruren het telefoonnummer van de vastgoedbeheerder beschikbaar. Mocht dat niet (snel) lukken kunt u ons als eigenaar 24 uur per dag bereiken via +31(0)10 436 92 18.

 

Dat is alleen van toepassing als er buiten kantooruren een grote schade is of een kans op nog grotere schade bestaat. Te denken valt aan een grote lekkage, ruitbreuk, inbraak, defecte verwarming bij vorst, kortsluiting met brandgevaar etc.

 

Als we worden gebeld zonder dat het een echt noodgeval betreft kunnen we de gemaakte kosten doorbelasten aan de huurder.

Huurovereenkomst

Mag ik mijn woning onderverhuren aan iemand anders?

Nee dit is niet toegestaan. Wij proberen zorgvuldig te zijn in het verhuren van woningen. Een eerlijke woonruimteverdeling en persoonlijk contact met onze huurders staat daarbij voorop. Onderverhuur past daar niet bij.

Hoe moet ik de huur van mijn woning opzeggen?

De huur kan uitsluitend schriftelijk worden opgezegd, voor of op de laatste dag van een maand. Houdt rekening met een opzegtermijn van minimaal één kalendermaand. Een huuropzegging is bij ons definitief en onherroepelijk. Onder voorbehoud de huur opzeggen is dus niet mogelijk. Staan er 2 huurders op het huurcontract dan dienen beiden de huuropzegging te ondertekenen. Mail de gescande en ondertekende huuropzegging naar servicedesk@vormvastgoed.nl

Wat gebeurt er met het huurcontract als de huurder van een woning overlijdt?

De partner of echtgenoot van een overleden huurder kan ons vragen om de tenaamstelling op het huurcontract aan te passen, zodat de nieuwe situatie past bij het huurcontract. Is de overleden persoon de enige huurder? Dan handelen we het beëindigen van de huurovereenkomst af met de erfgenamen na ontvangst van de akte van overlijden.

Hoe moet de woning bij einde huurovereenkomst worden opgeleverd?

De woning moet schoon worden opgeleverd, in dezelfde staat als dat deze bij de start van de huurovereenkomst. We spreken een voor- en eindinspectie af.

Wat gebeurt er tijdens de voorinspectie?

De service-manager/huismeester beoordeelt wat er moet gebeuren voordat je de woning weer aan ons oplevert. Denk hierbij aan het schoon achterlaten van de woning, eventuele spullen ter overname en eventuele zelf aangebrachte veranderingen die wel of niet mogen blijven zitten. De service-manager/huismeester noteert alles op het voorinspectieformulier, deze ontvang je dan per email.

Wat gebeurt er tijdens de eindinspectie?

De servicemanager beoordeelt of alle werkzaamheden zijn uitgevoerd, welke tijdens de voorinspectie aan u zijn doorgegeven. Als er zaken (nog) niet correct zijn wordt besproken of dat nog door de huurder, of op kosten van de huurder wordt uitgevoerd. Ook noteert de servicemanager de meterstanden. Houdt er wel rekening mee dat deze door de huurder moet worden doorgegeven aan de energie- en waterbedrijven.

Kan ik mijn voor- of eindinspectie verzetten?

Via een machtigingsformulier kan je ook iemand anders machtigen om bij de inspecties aanwezig te zijn. Probeer het altijd eerst op deze manier. Mocht het echt niet anders kunnen, neem dan zo snel mogelijk contact op met onze servicedesk via 010-436 92 18 of stuur een e-mail naar servicedesk@vormvastgoed.nl.

Overig

Wat te doen bij overlastproblemen?

Probeer eerst altijd in contact te treden met de buren. Indien dit niet werkt, verzoeken wij je dit schriftelijk aan ons te melden. Je kunt hiervoor het formulier gebruiken op deze pagina. Ook is het mogelijk om contact op te nemen met mevrouw D. van Nieuwenhuizen (telefoonnummer 010 – 436 9218, e-mail d.vannieuwenhuizen@vormvastgoed.nl). Zij kan je helpen om samen tot een passende oplossing te komen.

Garage/parkeerplaats opzeggen

Ik wil mijn garage/parkeerplaats opzeggen, hoe moet dat?

Neem in dit geval even contact via ons telefoonnummer 010-436 92 18 of per mail via servicesdesk@vormvastgoed.nl.